Zmiany w VAT 2014 mogą wzbudzać rozmaite wątpliwości zarówno związane z terminami rozliczania podatku, jak i fakturowaniem. Problematyczny może okazać się zwłaszcza początek 2014 roku, gdy trzeba będzie te wszystkie zmiany wprowadzić i zacząć stosować w swojej firmie. Na szczęście jest prosty sposób, żeby sobie z tym poradzić.

Najważniejsze zmiany w VAT i fakturowaniu – w telegraficznym skrócie

O zmianach w VAT pisaliśmy już wielokrotnie, ale warto raz jeszcze w telegraficznym skrócie przybliżyć, na czym one polegają. Chodzi zwłaszcza o:

  1. inny termin rozliczania VAT-u z faktur sprzedażowych (ogólna zasada: obowiązek podatkowy występuje wraz z wykonaniem usługi lub dostarczeniem towaru),
  2. inny termin rozliczania VAT-u z faktur zakupowych (ogólna zasada: nie wcześniej, niż według daty, w której występuje obowiązek podatkowy u sprzedawcy),
  3. inne terminy wystawiania faktur (więcej – w tym artykule)
  4. zmiany w rozliczaniu samochodów „z kratką” (tymczasowy powrót do 100% odliczania VAT-u od zakupu takiego samochodu i paliwa – wkrótce możliwe zmiany),
  5. konieczność doliczania VAT-u podczas sprzedaży towarów używanych, które nie pozwalały na odliczenie VAT lub pozwalały tylko częściowo (w tym samochody firmowe),
  6. koniec rachunków dla firm zwolnionych z VAT,
  7. zmiany w uzyskiwaniu potwierdzeń odbioru korekt faktur.

Cóż, jak widać zmian jest sporo i są one ważne, a niektóre mogą być jeszcze poprawiane rozporządzeniami. inFakt jak najbardziej jest na te zmiany gotowy, o czym poinformujemy wkrótce na blogu inFaktu. O to nie ma najmniejszych obaw :-)

Ale wprowadzenie zmian w VAT w firmie każdy przedsiębiorca dokonuje oczywiście we własnym zakresie. Tutaj niewątpliwe jest to, że firmy, które rozliczają VAT kwartalnie, mają na to po prostu więcej czasu.

Przedłuż o 2 miesiące zapłatę VAT na początku 2014 r.

Większość najmniejszych przedsiębiorców rozlicza VAT co miesiąc – to standardowy sposób rozliczania VAT-u uważany często za ten domyślny. Jeśli jednak firma ma status „małego podatnika” (wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 1,2 mln euro), a większość małych ma taki status – może rozliczać VAT co kwartał. Podczas przejścia na rozliczenie kwartalne wygląda to po prostu w ten sposób, że płatność podatku opóźnia się o 2 miesiące.

Warto porównać oba rozwiązania. Rozliczenie miesięczne VAT nakazuje przedsiębiorcom:

  1. podsumować wszystkie transakcje wykonane w styczniu 2014 r. na deklaracji VAT (wraz z właściwym określeniem obowiązku podatkowego i właściwym terminem wystawienia faktur),
  2. złożyć deklarację VAT i zapłacić VAT za styczeń 2014 r. najpóźniej do 25 lutego 2014 r.

Jest jednak inna opcja. Wystarczy najpóźniej 25 lutego 2014 r. wybrać się do urzędu skarbowego i złożyć w nim formularz VAT-R, którym zadeklaruje się rozliczenie kwartalne. W tym celu, w formularzu trzeba zaznaczyć:

  • w polu 44 pkt. 1 – wybór deklaracji kwartalnych,
  • pole 51 – określenie składania deklaracji VAT-7K.

I to wszystko. Tak złożony formularz pozwala opóźnić rozliczenie transakcji zawartych na początku 2014 r. o całe 2 miesiące. Dzięki temu będzie znacznie więcej czasu, żeby sprawdzić kiedy rozliczyć VAT od własnej sprzedaży, a także VAT od dokonanych w tym okresie zakupów – według nowych zasad.

Pierwsze rozliczenie VAT w 2014 r. trzeba będzie złożyć dopiero do 25 kwietnia 2014 r. To da całkiem sporo czasu na to, by uporać się z tym kłopotliwym VAT-em.

Przejście na VAT kwartalny – z czym się wiąże?

VAT kwartalny ma kilka istotnych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Chodzi np. o to, że w 2014 r. VAT z faktury zakupowej można rozliczyć:

    • za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy,

lub

  • w dwóch kolejnych okresach.

W przypadku rozliczenia kwartalnego, mówimy aż o 3 kwartałach na rozliczenie zakupu bez dokonywania korekt deklaracji.

Analogicznie jest z VAT-em od sprzedaży. Oczywiście, gotówka, którą w rozliczeniu miesięcznym należałoby wpłacić do fiskusa, pozostaje w ręku przedsiębiorcy. Może nią dowolnie dysponować.

Inna zaleta kwartalnego rozliczenia, to po prostu mniej formalności. Rzadziej trzeba dokonywać przelewów do fiskusa oraz rzadziej trzeba składać deklaracje VAT. Rozliczenie miesięczne oznacza 12 przelewów i deklaracji, a rozliczenie kwartalne tylko… 4.

A czy są wady? Pewną wadą może być to, że 4 razy w ciągu roku trzeba zgromadzić (potencjalnie) pokaźną kwotę, którą należy wpłacić do fiskusa. A zatem kwartalny VAT wymaga stosowania pewnej dyscypliny w zarządzaniu finansami.