7 najciekawszych pytań użytkowników inFaktu w sierpniu

Rozliczenie w kosztach prywatnego kredytu, jednorazowa amortyzacja czy adres założenia działalności gospodarczej – pytania m.in. o takiej tematyce trafiły do inFaktu w sierpniu. O wyjaśnienie jakich kwestii zwracaliście się jeszcze do Księgomościa oraz naszych księgowych? Wybraliśmy 7 ciekawych pytań, jakie trafiły do nas w ostatnim czasie.

1. Czy do kosztów prowadzenia działalności mogę zaliczyć ratę prywatnego kredytu?

Istnieje taka opcja. Należy jednak pamiętać, że w przypadku kredytu wykorzystanego tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą w koszty można wrzucać odsetki (nie da się rozliczyć samej raty). Wszelkiego rodzaju inne wydatki związane ze spłatą zobowiązania względem banku nie mogą stanowić kosztu. Co istotne to zasada, która obowiązuje zarówno kredyty prywatne, jak i firmowe.

Warto przy tym wiedzieć, że możliwość zaliczenia odsetek do kosztów wymaga spełnienia kilku warunków. Więcej informacji w tym artykule.

2. Zastanawiam się na jaki adres powinnam założyć działalność. W dowodzie mam adres zamieszkania inny niż w rzeczywistości. Tymczasowo jestem zameldowana w innym mieście.

W rubryce 04 wniosku CEIDG-1 należy wpisać miejsce rzeczywistego zamieszkania. Natomiast w rubryce 05 trzeba wpisać adres zameldowania (adres ten jest zamieszczany w dowodzie osobistym). Jest to konieczne w sytuacji jeżeli jest on inny od adresu zamieszkania.

3. Czy to prawda, że jednorazowa amortyzacja stanowi pomoc de minimis? I czy wymaga to złożenia jakiegoś wniosku?

Skorzystanie z jednorazowej amortyzacji stanowi automatyczną pomoc de minimis wynikającą z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o dokonaniu takiego odpisu.

Ze względu jednak na fakt, że obowiązuje limit dla pomocy de minimis podatnik ma obowiązek monitorować wysokość pomocy, by jej wartość nie przekroczyła limitu. W związku z tym może wystąpić o zaświadczenie dotyczące pomocy de minimis, które określa wartość zastosowanej pomocy.

Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia dotyczącego pomocy de minimis jest jednak prawem, a nie obowiązkiem przedsiębiorcy. Może on sam kontrolować limit, bez uzyskania zaświadczenia od organu podatkowego.

4. Czy prowadząc własną firmę i wybierając się w podróż służbową mogę odliczyć VAT od faktury za nocleg w hotelu?

Delegacja pozwala na ujęcie w kosztach sporej liczby opłat związanych z takim wyjazdem. Wśród nich znajduje się również opłata za nocleg, np. pokój w hotelu. Wymaga to oczywiście odpowiedniego udokumentowania wydatku – może temu posłużyć faktura lub rachunek.

Niestety przedsiębiorca nie ma możliwości rozliczenia VAT-u. Nie jest tu istotne, że opłata ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej.

5. Pod koniec lipca dostałam od kontrahenta fakturę rozliczeniową i nie zaksięgowałam jej od razu. Czy mogę to zrobić w sierpniu?

Zgodnie z przepisami podatkowymi koszty działalności gospodarczej można zaksięgować w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych następujących po okresie, w którym dokonano zakupu.

przeoczona faktura

W przypadku rozliczania miesięcznego należy tego dokonać w dwóch kolejnych miesiącach. Jeżeli przedsiębiorca rozlicza się kwartalnie to musi tego dopilnować w dwóch kwartałach.

6. Co wpisać w polu „Nazwa firmy” oraz „NIP” wystawiając fakturę dla osoby prywatnej?

Wystawiając fakturę na osobę prywatną w polu „Nazwa firmy” przedsiębiorca wpisuje imię i nazwisko nabywcy, który nie prowadzi własnej działalności gospodarczej. Poniżej należy wypełnić dane adresowe. Pole z numerem NIP trzeba pozostawić puste – taka osoba nie prowadzi bowiem działalności gospodarczej i formalnie NIP-u nie ma.

7. Czy spóźnienie z przeglądem kasy fiskalnej grozi zwrotem dofinansowania na jej zakup?

Konieczność stosowania kasy fiskalnej dotyczy szeregu polskich przedsiębiorców. Z korzystaniem z takiego urządzenia wiąże się wiele obowiązków. Wśród nich znajduje się oddanie kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego. Trzeba tego dopilnować minimum raz na dwa lata.

Jeżeli przedsiębiorca się z tego nie wywiąże może zostać zmuszony zmuszony oddać całą kwotę dofinansowania na zakup kasy fiskalnej. Identycznie stanie się w sytuacji skorzystania z usług nieautoryzowanego serwisu.

Nieprawidłowości w obu powyższych kwestiach z pewnością nie umkną uwadze urzędników w trakcie kontroli. Warto więc zadbać, by nie pojawiły się tu żadne nieprawidłowości.

Chcesz mieć pomocną księgowość?

Sprawdź, jak łatwo wystawisz e-fakturę

Masz pytania do artykułu? Odpowiemy w komentarzu.