7 najciekawszych pytań użytkowników inFaktu w czerwcu 2014 r.

Życie przedsiębiorcy pełne jest niejasnych kwestii – taki wniosek można wysnuć z ilości pytań, jakie trafiły do nas w czerwcu. Już po trosze tradycyjnie postanowiliśmy zebrać kilka z bardziej interesujących i odpowiedzieć na nie na naszym blogu. Co szczególnie Was interesowało w ostatnich kilku tygodniach?

1. Wynajmuję lokal który posiada piwnicę i poddasze, a użytkuję tylko parter. Mam w umowie najmu zapis, że muszę płacić podatek od nieruchomości za całość. Czy jest możliwość bym płacił tylko za część, którą faktycznie wykorzystuję na prowadzenie działalności?

Podatkowi od nieruchomości podlegają budynki oraz budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Aby tak uznać wystarczy, że nieruchomość należy do osoby, która jest przedsiębiorcą.

W takim przypadku trzeba płacić podatek od nieruchomości od całej powierzchni użytkowej danego budynku, a nie tylko od powierzchni, na której działalność gospodarcza jest rzeczywiście wykonywana.

Obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości spoczywa na wynajmującym, a nie na najemcy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby najemca zwracał wynajmującemu wydatek związany z podatkiem od nieruchomości.

2. Czy firmowe wydatki ponoszone w trakcie urlopu ojcowskiego można zaliczyć do kosztów działalności?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w czasie pobierania zasiłku macierzyńskiego za okres tzw. urlopu ojcowskiego można prowadzić działalność gospodarczą. Nie trzeba jej zamykać czy też zawieszać.

W związku z tym nie ma przeszkód, żeby w tym czasie przedsiębiorca ponosił koszty uzyskania przychodu.

3. Prowadzę działalność gospodarczą i chciałabym zatrudnić mojego męża. Na jaki rodzaj umowy mogę się zdecydować i jakie będą składki ZUS?

Jeżeli małżonek pomaga przy prowadzeniu działalności gospodarczej to jest uznawany za tzw. osobę współpracującą. W konsekwencji należy zgłosić go do ubezpieczenia społecznego ZUS.

W przypadku zatrudnienia małżonka nieodpłatnie, istnieje obowiązek odprowadzenia składek ZUS jak za przedsiębiorcę. Trzeba jednak zaznaczyć, że za osobę współpracującą przedsiębiorca nie może odprowadzać preferencyjnych składek ZUS, tylko tzw. duży ZUS.

uwaga

Jeśli małżonek nie otrzymuje wynagrodzenia to nie ma potrzeby odprowadzania podatku dochodowego do urzędu skarbowego. Co prawda jego nieodpłatna praca to przychód z działalności gospodarczej przedsiębiorcy, ale jest on zwolniony z płacenia podatku dochodowego.

W sytuacji gdy współmałżonek wykonuje swoją pracę odpłatnie, należy od jego wynagrodzenia odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Wówczas jego wynagrodzenie nie może stanowić dla przedsiębiorcy kosztu uzyskania przychodu. Identycznie jak zatrudnienie nieodpłatne, tak i zawarcie umowy o pracę wymaga odprowadzenia za małżonka składek ZUS jak za przedsiębiorcę.

Należy również zaznaczyć, że istnieje również opcja zawarcia z małżonkiem umowy zlecenia. Wówczas podstawą ustalenia składek ZUS jest otrzymywane przez współmałżonka wynagrodzenie.

4. Ile czasu mam na zgłoszenie do urzędu skarbowego rejestracji kasy fiskalnej po przekroczeniu limitu 20 tyś. zł?

Utrata zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej ze względu na limit nie oznacza konieczności natychmiastowego zakupu oraz instalacji urządzenia. Przedsiębiorca musi dopełnić tego obowiązku najpóźniej po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym limit został przekroczony.

Ta zasada dotyczy zarówno właścicieli firm, którzy kontynuują działalność, jak i tych, którzy rozpoczynają jej prowadzenie w trakcie roku.

5. Chcę wystawić swojemu klientowi fakturę uproszczoną. Jakie dane muszę na niej wpisać, żeby była poprawna?

Faktura uproszczona wystawiana jest jedynie w związku z transakcjami, które nie przekraczają 450 zł lub 100 euro. Taki dokument musi zawierać m.in.:

  • dane sprzedawcy,
  • NIP nabywcy,
  • datę wystawienia,
  • datę sprzedaży – jeśli jest określona i różni się od daty wystawienia,
  • nazwę towaru lub usługi,
  • właściwy numer,
  • kwotę do zapłaty.

Przedsiębiorca nie musi zamieszczać na takiej fakturze np. danych osobowych nabywcy (wystarczy NIP), stawki VAT, ceny jednostkowej netto, czy miary i ilości towarów bądź zakresu wyświadczonych usług.

6. Niedługo kończy mi się okres małego ZUS-u i będę musiał przejść na duży ZUS. Co muszę w związku z tym zrobić?

Przejście z małego na duży ZUS wymaga dopełnienia pewnych formalności. Przedsiębiorca zobligowany jest do:

  • wyrejestrowania się z ubezpieczeń formularzem ZUS ZWUA,
  • zarejestrowania się do ubezpieczeń formularzem ZUS ZUA, ale już z innym kodem (05 10 00) właściwym dla „dużego ZUS-u”,
  • jednorazowego złożenia druku ZUS DRA za pierwszy miesiąc opłacania dużego ZUS-u.

7. Obiło mi się o uszy, że rozliczając wyjazd na delegację pociągiem nie muszę mieć faktury za przejazd – wystarczy sam bilet. Czy to prawda?

Zazwyczaj zakwalifikowanie do kosztów wydatku związanego z podróżą służbowa wymaga posiadania faktury lub rachunku, który potwierdza wyjazd. Niekiedy wystarcza do tego jednak sam bilet.

Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy bilet dotyczy trasy powyżej 50 km. Co ważne musi również zawierać: długość trasy, kwotę podatku, a także pełne dane firmy transportowej (z NIP-em). Jeśli bilet spełnia te wymagania traktowany jest jak faktura i może posłużyć rozliczeniu delegacji.

Masz pytania związane z prowadzeniem firmy? Załóż konto w inFakt

  • Dzwoń lub pisz do księgowych – kiedy tylko potrzebujesz
  • Otrzymuje regularnie przydatny newsletter
  • Testuj fakturowanie i księgowość online

Załóż konto!