Zmiany w zakresie BHP – od 2019? Jaka nowelizacja jest planowa? Kogo miałaby dotyczyć i co by oznaczała? Po dokładne wyjaśnienia zapraszam do opracowania.

Zasady ogólne – obecnie obowiązujące

Jednym z obowiązków pracodawcy jest przeszkolenie pracownika w zakresie BHP. Za niedopełnienie tego obowiązku przed dopuszczeniem pracownika do pracy grożą kary w wysokości od 1000 zł do 30000 zł. Szkolenie odbywa się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.

Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

Zmiany w zakresie BHP – od 2019?

W ustawie o uproszczeniach proponuje się dodać kilka zapisów, które mają być istotne dla pracowników i pracodawców prawdopodobnie od 2019 roku.

Brak szkoleń okresowych

Projektodawca proponuje, aby nie było obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych w przypadku pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba że z oceny ryzyka zawodowego wynika, że jest to konieczne.

W kategorii nie wyższej niż trzecia, czyli od 1 do 3 włącznie są takie branże, jak:

  • produkcja odzieży,
  •  produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych,
  • poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych,
  • handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi,
  • transport lotniczy,
  • działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi,
  • informacja i komunikacja,
  • działalność finansowa i ubezpieczeniowa,
  • działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,
  • działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
  • działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane,
  • działalność detektywistyczna i ochroniarska,
  • działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej,
  • administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, organizacje i zespoły eksterytorialne,
  • edukacja,
  • działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
  • pozostała działalność usługowa, gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby.

Zmiany w zakresie BHP - od 2019_

6 miesięcy na zorganizowanie szkolenia

Pojawia się też pomysł, aby w przypadku gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajdzie się w grupie działalności, dla których zostanie ustalona wyższa niż trzecia kategoria ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, pracodawca jest obowiązany przeprowadzić szkolenie okresowe pracownika, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia ustalenia wyższej kategorii ryzyka. Przepis miałby też zastosowanie, gdyby konieczność szkolenia wynika z oceny ryzyka zawodowego.

Jeśli chodzi natomiast o sektory w kategorii ryzyka powyżej 3, to są to:

  • uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową,
  • leśnictwo i pozyskiwanie drewna,
  • rybactwo,
  • wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu),
  • górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego,
  • górnictwo rud metali,
  • pozostałe górnictwo i wydobywanie,
  • działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie,
  • produkcja artykułów spożywczych,
  • produkcja napojów,
  • produkcja wyrobów tytoniowych,
  • produkcja wyrobów tekstylnych,
  • produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania,
  • produkcja papieru i wyrobów z papieru,
  • wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej,
  • produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych,
  • produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych,
  • produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych,
  • produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych,
  • produkcja metali,
  • produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń,
  • produkcja urządzeń elektrycznych,
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli,
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego,
  • produkcja mebli,
  • pozostała produkcja wyrobów,
  • naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń,
  • wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
  • pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
  • działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców,
  • działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami,
  • roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
  • roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty budowlane specjalistyczne,
  • transport lądowy oraz transport rurociągowy,
  • transport wodny,
  • magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport,
  • działalność pocztowa i kurierska,
  • wynajem i dzierżawa,
  • działalność związana z zatrudnieniem,
  • działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni,
  • opieka zdrowotna i pomoc społeczna.

Służba bezpieczeństwa i higieny pracy – 50 pracowników

Obecnie pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy. Służba bhp pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

W projekcie proponuje się zmienić liczbę pracowników z 20 na 50 i art. 23711 w § 1 zawierałby informacje, że pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

  1. zatrudnia do 10 pracowników albo
  2. zatrudnia do 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Matematyk, który ma ukończone studia w zakresie doradztwa podatkowego, zajmujący się księgowością i kadrami. Obecnie rozwiewa wątpliwości księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, webinarach i artykułach na blogach inFakt. W przystępny sposób opisuje trudne przypadki, które zna między innymi z prywatnej praktyki.