Pracodawca ma obowiązek dokonywania wszystkich rozliczeń z US oraz ZUS za pracownika, często okazuje się, że zostały błędnie naliczone składki ZUS. Jakie czynności powinien wykonać pracodawca w celu rozliczeń z pracownikiem, ZUS oraz US?

Błędnie naliczone składki ZUS

Błędnie naliczone składki ZUS

W sytuacji gdy pracodawca błędnie obliczy składkę na ubezpieczenie zdrowotne prawnika, np. wyliczy niższą składkę należną do odprowadzenia Na koncie ZUS pojawi się niedopłata, natomiast US stwierdzi nadpłatę podatku. W pierwsze kolejności pracodawca powinien złożyć do ZUS korektę deklaracji za miesiąc w którym powstał błąd. Kolejnym krokiem będzie odprowadzenie brakującej kwoty wraz z ustawowymi odsetkami. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy przez pracodawce błędnie naliczone składki ZUS zostaną ujęte na PIT-11, na podstawie których pracownik dokona rozliczna rocznego wówczas pracownik odliczy od podatku nieprawidłową składkę ubezpieczenia zdrowotnego. W tym przypadku należy przekazać korektę PIT-11 do US. Dodatkowo do pracownika na podstawie którego będzie miał możliwość dokonania korekty zeznania rocznego.

Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne, powstała w momencie gdy pracodawca pobrał niższą wartość, powoduje jeszcze jedną komplikację. Pracownik otrzymał większe wynagrodzenie. Różnica niedopłaty składni na ubezpieczenie zdrowotne może zostać rozliczona poprzez zwrot przez pracownika różnicy do kasy. Rozliczenie różnicy może nastąpić także przez obniżenie kolejnego wynagrodzenia o daną różnice.

Pracodawca dodatkowo może ubiegać się do US o zwrot nadpłaconej wartości niepoprawnie wyliczonych i pobranych zaliczek potrącanych od wynagrodzenia pracownika.

 

Specjalista ds. podatków zajmujący się tematyką podatku VAT. Wspiera księgowych i przedsiębiorców na szkoleniach, podczas webinarów oraz w publikowanych artykułach na blogach inFakt. Interesuje się kryptowalutami, transakcjami zagranicznymi.