Dotacje z Urzędu Pracy
Dotacja z urzędu pracy to dobry sposób na zrealizowanie marzenia o własnej działalności gospodarczej. Umożliwia realizację planów bez konieczności gromadzenia dużych ilości własnego kapitału. Charakter dotacji jest bezzwrotny, a formalności uproszczone. Wniosek należy złożyć w urzędzie pracy właściwym dla przyszłego przedsiębiorcy ze względu na miejsce zameldowania.
Otrzymanie dotacji wiąże się najczęściej z koniecznością spełnienia kilku warunków:
- posiadanie statusu osoby bezrobotnej
- upłynięcie 3-miesięcznego okresu po rejestracji w urzędzie pracy
- złożenie oświadczenia o nieprowadzeniu firmy w okresie ostatnich 12 miesięcy.
Rzadziej spotykanym warunkiem jest podpisanie umowy dotacyjnej przez poręczycieli.
Warto zwrócić też uwagę na czynniki dyskwalifikujące. Mogą nimi być:
- odmowa przyjęcia oferty zatrudnienia, staży lub przygotowania zawodowego bez uzasadnionej przyczyny, w okresie ostatnich 12 miesięcy
- posiadanie statusu studenta studiów dziennych
- otrzymanie w okresie ostatnich 5 lat dofinansowania ze środków publicznych
- przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.
Przyszły przedsiębiorca na rozpatrzenie wniosku czeka zazwyczaj około 30 dni. Po podpisaniu umowy i założeniu firmy pieniądze wpływają na rachunek bankowy. Terminy i warunki rozliczenia są ujęte w umowie z urzędem pracy. Warto pamiętać, że odliczenie podatku VAT od zakupów sfinansowanych dotacją wiąże się z koniecznością zwrotu jego wartości na rzecz urzędu pracy.
Jeśli masz pytania odnośnie zakładania firmy, zapraszamy do kontaktu. Postaramy się na nie odpowiedzieć i wyjaśnić wszystkie wątpliwości.