Środki trwałe

Prowadzenie firmy wiąże się z wprowadzaniem rozmaitych zakupów do majątku firmowego. Część z nich można wprowadzać do firmy jako środki trwałe – są to np. pojazdy, komputery, czy meble. Przedsiębiorca może zaliczyć takie wydatki do kosztów jednorazowo lub rozliczać ich wartość przez dłuższy okres, dokonując odpisów amortyzacyjnych.

Co można zaliczyć do środków trwałych?


W myśl przepisów środek trwały to składnik majątku firmowego przewidziany do użytkowania powyżej jednego roku. Mogą nim być np. maszyny, sprzęt biurowy, środki transportu czy nieruchomości. Przedsiębiorca może zaliczyć do środków trwałych przedmioty, które posiadał jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej lub rzeczy, które specjalnie zakupił na potrzeby firmy.

W przypadku zakupu towarów, których wartość nie przekracza 3,5 tys. zł, przedsiębiorca może zdecydować, czy chce zaliczyć ten wydatek do kosztów jednorazowo, czy woli regularnie odliczać odpisy amortyzacyjne. 

W przypadku towaru, którego cena jest wyższa niż 3,5 tys. zł, przedsiębiorca nie ma wyboru – zgodnie z prawem musi wprowadzić przedmiot do ewidencji środków trwałych, a następnie odliczać koszty amortyzacji. 

Jeśli właściciel firmy posiada fakturę za dany zakup, może również odliczyć VAT. Niektórzy przedsiębiorcy mogą skorzystać z prawa do jednorazowej amortyzacji.

Jednorazowa amortyzacja – kto może z niej skorzystać?


W przypadku amortyzacji jednorazowej przedsiębiorca zamiast systematycznie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, ma możliwość jednorazowego ujęcia w kosztach wydatku. W praktyce sprowadza się to do natychmiastowego zaliczenia wydatku do kosztów. Co za tym idzie nie trzeba się martwić o odpisy amortyzacyjne w przyszłych latach.

Możliwość skorzystania z amortyzacji jednorazowej dostępna jest nowym przedsiębiorcom oraz małym podatnikom. Aby z niej skorzystać przedsiębiorca samodzielnie sprawdza czy ten przywilej mu przysługuje – nie jest konieczny żaden wniosek do urzędu skarbowego.

Trzeba mieć na uwadze, że jednorazowej amortyzacji nie podlegają samochody osobowe.

Jak wygląda ewidencja środków trwałych?


Przedsiębiorca posiadający w firmie środki trwałe, wpisuje je do specjalnej ewidencji – niezależnie od tego, czy są amortyzowane. Zgodnie z przepisami ewidencja środków trwałych musi zawierać:

  • liczbę porządkową (numer ewidencyjny),
  • datę nabycia składnika majątku,
  • datę przyjęcia do używania (w przypadku sprzętów wymagających naprawy, data przyjęcia do używania będzie inna, niż data nabycia),
  • określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
  • określenie środka trwałego (chodzi tutaj np. o nazwę sprzętu – warto rozszerzyć ją o specyfikację techniczną, numer seryjny itp.),
  • symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
  • wartość początkową,
  • stawkę amortyzacyjną,
  • zaktualizowaną wartość początkową (jeśli wystąpiła aktualizacja wyceny), 
  • datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych w inFakt?


Szukasz prostego i wygodnego programu księgowego, który pozwala prowadzić ewidencję środków trwałych? Świetnie – wypróbuj inFakt, który w automatyczny sposób pomaga rozliczać środki trwałe, w tym ujmuje w kosztach amortyzację według podanej stawki oraz tworzy zgodną z prawem ewidencję środków trwałych. 

Dodawanie kolejnych środków trwałych polega po prostu na wypełnieniu przejrzystego formularza. Po jego uzupełnieniu środek trwały zostaje zapisany w inFakcie. Możliwe jest również załączenie skanu dokumentu potwierdzającego zakup.

Aplikacja pozwala również wydrukować ewidencję środków trwałych. W tym celu należy zaznaczyć wybrany okres, w którym środki trwałe podlegają amortyzacji, a następnie kliknąć w przycisk "Drukuj". Dokument zapisze się jako PDF, który następnie można wydrukować.

Załóż darmowe konto w inFakt.pl i prowadź ewidencję środków trwałych w programie księgowym online. Każdy użytkownik może testować Program do Księgowości aż przez 30 dni zupełnie za darmo. 


Data modyfikacji:2014-06-16

Od 2008 roku wspólnie z zespołem zmienia rynek usług księgowych tak jak kilka lat temu rynek usług bankowych zmienił mBank.


Najważniejsze funkcje programu

Oto podstawowe możliwości programu do księgowości:

  • Wystawianie faktur

    Masz dostęp w cenie usługi do pełnej wersji
    programu do fakturowania.

  • Dodawanie kosztów firmowych

    Za pomocą aplikacji możesz dodawać wszystkie rodzaje kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

  • Generowanie KPiR, deklaracji podatkowych i rejestrów VAT

    Na podstawie przychodów i kosztów w automatyczny sposób aplikacja automatycznie generuje niezbędne dokumenty księgowe.

  • Sprawdzanie kwot podatków i składek ZUS

    Aplikacja w sposób automatyczny wylicza kwoty do zapłacenia podatku dochodowego, VAT oraz podaje wysokość składek ZUS.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Program do księgowości przeznaczony jest dla jednoosobowych działalności gospodarczych korzystających z KPiR, które chcą samodzielnie prowadzić swoją księgowość.

Z naszych usług najczęściej korzystają osoby, pracujące w takich branżach jak:

  • Reklama Graficy, kreatywni, marketerzy
  • Prawo Radcy prawni, adwokaci, notariusze
  • IT Programiści, informatycy, PM
  • Pozostałe Jednoosobowe działalności gospodarcze, KPiR