Rejestracja firmy krok po kroku

Obecnie założenie działalności nie jest już obwarowane szeregiem zniechęcających formalności. Przyszłego przedsiębiorcę czeka zaledwie kilka kroków, by zarejestrować własną firmę. Jakich obowiązków należy dopilnować w związku z tym faktem?

Warto wcześniej przygotować pewne dane

Przede wszystkim osoba, która ma zamiar zająć się konkretną działalnością powinna przemyśleć szereg kwestii zanim zgłosi się do jakiegokolwiek urzędu. Wynika to za faktu, że dobrze jest przygotować wcześniej pewne informacje, jako że przydadzą się one przy rejestracji firmy. Odnosi się to w głównej mierze do:
  • szczegółowych danych osobowych przedsiębiorcy,
  • nazwy firmy,
  • kodów PKD,
  • daty rozpoczęcia działalności,
  • adresu działalności,
  • danych urzędu skarbowego,
  • konta bankowe firmy,
  • wyboru formy opodatkowania,
  • danych firmy zajmującej się księgowością i miejsca przechowywania dokumentacji.
Należy jednak zaznaczyć, że to nie wszystkie potrzebne informacje w związku z rejestracją działalności. Całość wymaganych danych znajduje się na formularzu CEIDG-1. Za jego pomocą dokonuje się zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To spis jednoosobowych działalności gospodarczych funkcjonujących na terenie Polski. Trzeba również wiedzieć, że formularz CEIDG-1 stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS, GUS oraz urzędu skarbowego.

Prowadzisz już firmę? Skorzystaj z 60 dni bezpłatnej obsługi księgowej inFaktu.

Rejestracja działalności gospodarczej

Jak zarejestrować się do CEIDG? Pierwszym krokiem jest wejście na stronę internetową www.ceidg.gov.pl, gdzie znajdują się wszelkie informacje dotyczące zakładania firmy, instrukcje postępowania i wyjaśnienia najczęściej pojawiających się wątpliwości. Zarejestrować działalność gospodarczą można na kilka sposobów:
  • wypełniając wniosek CEIDG-1 z ewentualnymi załącznikami i wysyłając go online – wymaga to posiadania profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • wypełnić formularz bez logowania - wówczas po uzupełnieniu należy go wydrukować, podpisać i zanieść do urzędu gminy,
  • udać się do urzędu gminy, pobrać wniosek w formie papierowej, wypełnić i złożyć,
  • przesłać CEIDG-1 za pomocą poczty – taki sposób wymaga notarialnego potwierdzenia podpisu.
Wypełnianie wniosku CEIDG-1 przez Internet jest o wiele łatwiejsze, niż tradycyjnie na formularzu papierowym. System elektroniczny jest bowiem tak skonstruowany, że ogranicza możliwość popełnienia błędu. W wielu miejscach pojawiają się listy rozwijane, z których wybiera się konkretną odpowiedź. Dokonanie wyboru często sprawia, że odsłaniają się w formularzu dodatkowe pola, które należy wypełnić. Z kolei niewidoczne zostają pomijane.

Po wypełnieniu całego wniosku, jeszcze przed wysłaniem system sprawdza poprawność wypełnienia wszystkich pól, po czym dopiero można złożyć wniosek (elektronicznie lub wydrukować tradycyjnie). Jeśli jednak okaże się, że pojawiły się jakieś błędy, zostanie wyświetlona czerwona lista nieprawidłowości do poprawienia.

Uzyskanie zezwoleń, koncesji i licencji

Niestety nie wszystkie rodzaje działalności gospodarczej można tak po prostu prowadzić natychmiast po dokonaniu wpisu. W niektórych przypadkach wymagane są dodatkowo koncesje, zezwolenia lub licencje. Dotyczy to tzw. działalności reglamentowanych, do których zalicza się np.:
  • sprzedaż alkoholu,
  • działalność aptek,
  • biur pośrednictwa nieruchomości,
  • kantorów.
Uzyskanie wspomnianych pozwoleń wiąże się ze złożeniem właściwego wniosku do odpowiedniego organu, m.in. Ministerstwa Finansów, Przewodniczącego KRRiT czy prezydenta danego miasta. Procedura różni się w zależności od branży w jakiej przedsiębiorca ma zamiar działać.

Nad czym się jeszcze zastanowić?

Są także inne kwestie, z którymi należy zapoznać się przed założeniem działalności. Co za tym idzie przedsiębiorca powinien:
  • zastanowić się czy zobowiązany jest zarejestrować się jako VAT-owiec czy też nie musi tego robić,
  • zgłosić się jako płatnik składek do ZUS,
  • zorientować się czy jest zobligowany do zakupu i sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej,
  • zlecić wykonanie pieczątki firmowej.
Ostatnia kwestia nie jest obowiązkowa stanowi jednak spore ułatwienie dla przedsiębiorcy. W niektórych instytucjach bez pieczątki trudno sprawnie załatwiać wszelkie sprawy.

Jak prowadzić księgowość?

Ważną decyzją jest dokonanie wyboru, czy przedsiębiorca będzie zajmował się firmowymi dokumentami samodzielnie czy też zdecyduje się na usługi biura rachunkowego. Oba warianty należy dokładnie przemyśleć, ponieważ mają swoje plusy i minusy. Korzystając z usług biura rachunkowego przedsiębiorcę w sporej liczbie obowiązków wyręczają księgowi. Chodzi tu m.in. o wypełnianie i drukowanie KPiR, kontakty z urzędami czy przechowywanie firmowych dokumentów.

Z kolei prowadząc księgowość samodzielnie przedsiębiorca powinien poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Jednak przy użyciu nowoczesnych programów do księgowości można z powodzeniem wypełniać wszelkie deklaracje, zgłoszenia, obliczać składki należne dla ZUS i urzędu skarbowego itp.

Firma bez wychodzenia z domu? Załóż działalność z inFaktem

Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Skorzystaj z usług profesjonalistów. Zlecając założenie firmy księgowym inFaktu nie musisz przejmować się żadnymi formalnościami. Zostaniesz przedsiębiorcą bez wychodzenia z domu! Zamiast samemu czytać ustawy i wypełniać formularze, zlecasz to fachowcom z inFaktu. Wybierz usługę Zakładanie Firmy, a nasi księgowi wyjaśniają Ci wszystko telefonicznie i e-mailowo krok po kroku, wypełniają formularze, a później składają je za Ciebie we właściwych urzędach.

Wraz z założeniem działalności zapewniamy najlepszą obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym. Przejmujemy odpowiedzialność za Twoje rozliczenia:
  • księgujemy koszty, składamy deklaracje podatkowe,
  • sporządzamy dokumentację,
  • reprezentujemy Cię przed urzędem skarbowym i ZUS-em.
Jeśli zdecydujesz się na wybór Księgowości w inFakcie przez 60 dni będziemy obsługiwali Cię za damo. W tym czasie możesz w każdej chwili zrezygnować z usługi – bez konsekwencji. Załóż konto już dziś i ciesz się prowadzeniem firmy bez zbędnych formalności.


Data modyfikacji:2014-06-17

Od lat interesuje się tematyką przedsiębiorczości. W inFakcie nadzoruje tworzenie i publikację wszelkich artykułów dbając o ich poziom merytoryczny i zrozumiałość.


Załóż firmę z kontem firmowym mBank

inFakt współpracuje z mBankiem. Zakładając firmę, możesz od razu otworzyć konto firmowe. To proste, wygodne i nic nie kosztuje. Największą zaletą jest możliwość uzyskania numeru rachunku firmowego jeszcze w trakcie zakładania firmy, który zgłoszony zostanie do urzędów. Oznacza to, że nie będziesz musiał zgłaszać konta firmowego po założeniu firmy.


Dla kogo?

Zakładanie firmy z inFakt jest przeznaczone dla osób, które zamierzają założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Nie zakładamy: spółek z o.o., spółek jawnych ani spółek cywilnych.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu