Rejestr zakupów VAT

Jednym z obowiązków firm będących podatnikami VAT, jest prowadzenie rejestru zakupów VAT. To ewidencja prowadzona do celów rozliczenia podatku VAT. Jakie elementy powinien zawierać rejestr zakupów VAT?

Kiedy konieczna jest rejestracja VAT?


Najprościej rzecz ujmując podatnik VAT musi doliczać do sprzedaży VAT, podsumowywać go w danym okresie i wpłacać do urzędu skarbowego. Trzeba wiedzieć, że rejestracja VAT niekiedy jest po prostu obowiązkowa.

Do takiego kroku zobowiązaniu jest każdy przedsiębiorca, który:

  • sprzedaje alkohol oraz inne towary objęte akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych),

  • dostarcza wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

  • dostarcza nowe środki transportu,

  • sprzedaje tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę,

  • świadczy usługi prawnicze, doradztwa, a także usługi jubilerskie,

  • nie posiada siedziby na terenie kraju.

Przepisy niekiedy wymagają rejestracji VAT bez względu na jej charakter. Dzieje się tak kiedy roczna sprzedaż firmy przekroczyła kwotę 150 tys. zł. W przypadku firm, które działają niepełny rok limit ten obliczany jest proporcjonalnie do tego czasu.

VAT-owcy najczęściej prowadzą dwie niezależne ewidencje: pierwszą, która odzwierciedla dokonaną sprzedaż (rejestr sprzedaży VAT) oraz drugą, w której wykazywane są zakupy (rejestr zakupów VAT). W ewidencji zakupów VAT nie trzeba wykazywać zakupów, w stosunku do których przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.


Jakie elementy powinien zawierać rejestr zakupów VAT?


Nie ma określonego wzoru ewidencji zakupu VAT. Zgodnie z przepisami takie zestawienia powinno jednak gwarantować prawidłowe ustalenie wartości podatku VAT. W rejestrze zakupów powinno się zawrzeć m.in.:

  • kolejny numer,

  • datę wpływu faktury,

  • datę wystawienia faktury,

  • numer faktury,

  • NIP sprzedawcy,

  • nazwę i siedzibę sprzedawcy,

  • wartość dostawy w cenie zakupu brutto (łącznie z VAT),

  • wartość zakupu w cenie netto,

  • kwoty podatku naliczonego,

  • wartość zakupów nieopodatkowanych,

  • wartość zakupów, od których VAT nie podlega odliczeniu.

Zestawienie najczęściej wykonywane jest w formie tabeli – nie ma jednak takiej konieczności. Przedsiębiorca sam może wybrać odpowiednia formę. Istotne jest jedynie odpowiednie prowadzenie zapisów.

Prowadź rejestr zakupów VAT w inFakt 


Rejestry prowadzone w Programie do Księgowości inFakt gwarantują precyzję oraz pełną zgodność z przepisami prawa. Ich działanie powiązane jest wzajemnie, poprzez co pojedynczy zapis księgowy odnotowywany jest we wszystkich ewidencjach prowadzonych przez użytkownika.

Rejestr zakupów VAT dostępny jest w aplikacji równolegle z rejestrem sprzedaży, w zakładce „Księgowość”. Może być wydrukowany lub zapisywany na dysku w formacie PDF. Jeżeli przedsiębiorca nie zdecyduje się na wydruk lub zapis ewidencji na dysku, będzie ona automatycznie zapisywana w programie.

Rejestr zakupów VAT automatycznie podsumowuje kwoty z niego wynikające w danym okresie, za który jest sporządzany. Suma kwot z rejestru zakupów VAT jest przenoszona na deklarację VAT-7, w której następuje rozliczenie podatku. Na ich podstawie program rozlicza podatek VAT i wystawia deklaracje VAT-7/VAT-7K, automatycznie uzupełnia dane w rubrykach deklaracji.

W celu uwzględnienia w rejestrze zakupów VAT dokonanego przez użytkownika zakupu, wystarczy wpisać ją jako koszt do aplikacji. Automatycznie czynność zostanie również uwzględniona do ewidencji zakupów VAT i zsumowana z pozostałymi transakcjami danego okresu.

Żeby skorzystać z Programu do Księgowości wystarczy założyć darmowe konto. Każdy użytkownik testuje aplikację przez 30 dni zupełnie bez opłat. Zarejestruj się i przekonaj się, że warto dołączyć do grona użytkowników inFaktu.  

Data modyfikacji:2014-07-09

Od 2008 roku wspólnie z zespołem zmienia rynek usług księgowych tak jak kilka lat temu rynek usług bankowych zmienił mBank.


Najważniejsze funkcje programu

Oto podstawowe możliwości programu do księgowości:

  • Wystawianie faktur

    Masz dostęp w cenie usługi do pełnej wersji
    programu do fakturowania.

  • Dodawanie kosztów firmowych

    Za pomocą aplikacji możesz dodawać wszystkie rodzaje kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

  • Generowanie KPiR, deklaracji podatkowych i rejestrów VAT

    Na podstawie przychodów i kosztów w automatyczny sposób aplikacja automatycznie generuje niezbędne dokumenty księgowe.

  • Sprawdzanie kwot podatków i składek ZUS

    Aplikacja w sposób automatyczny wylicza kwoty do zapłacenia podatku dochodowego, VAT oraz podaje wysokość składek ZUS.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Program do księgowości przeznaczony jest dla jednoosobowych działalności gospodarczych korzystających z KPiR, które chcą samodzielnie prowadzić swoją księgowość.

Z naszych usług najczęściej korzystają osoby, pracujące w takich branżach jak:

  • Reklama Graficy, kreatywni, marketerzy
  • Prawo Radcy prawni, adwokaci, notariusze
  • IT Programiści, informatycy, PM
  • Pozostałe Jednoosobowe działalności gospodarcze, KPiR