Rachunek uproszczony

Zmiany w przepisach, które weszły w życie 1 stycznia 2014 r. ujednoliciły kwestię dokumentowania transakcji. W myśl nowych regulacji wszyscy przedsiębiorcy zobligowani są do wystawiania faktur. Ten obowiązek dotyczy także firm zwolnionych z VAT, które do końca 2013 r. posługiwały się rachunkami.

NABYWCA MA 3 MIESIĄCE NA ZAŻĄDANIE FAKTURY


Od początku 2014 r. wszyscy przedsiębiorcy muszą wystawiać faktury. Niezależnie od tego czy są zwolnieni z VAT czy też nie. W przypadku firm zwolnionych z VAT zmianie nie uległ za to przepis odnoszący się do tego, kiedy taki dokument należy wystawić. W dalszym ciągu przedsiębiorca zwolniony z VAT ma taki obowiązek jedynie w momencie, gdy wyraźnie zażyczy sobie tego klient.

Nie jest tu istotne czy jest nim inna firma czy osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. W wypadku, gdy klient zażąda wystawienia faktury, a od sprzedaży upłynęły trzy miesiące przedsiębiorca nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jeśli ten termin upłynął, wystawienie takiego dokumentu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.

Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.

FAKTURA NA SPRZEDAŻ ZWOLNIONĄ Z VAT MUSI ZAWIERAĆ PEWNE ELEMENTY


A jak w myśl nowych przepisów wygląda faktura dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT? Otóż zestaw koniecznych elementów jakie należy na niej umieścić nie zmienił się wiele w stosunku do wystawianych wcześniej rachunków. 

Co za tym idzie przedsiębiorca powinien zawrzeć na fakturze co najmniej:
  • datę wystawienia,
  • numer kolejny,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi,
  • kwotę należności ogółem,
  • podstawę prawną, zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku.
Wyszczególniony zestaw elementów odnosi się do sprzedaży zwolnionej przedmiotowo, np. usług medycznych. Za wyjątkiem pośrednictwa finansowego i usług ubezpieczeniowych. Różnica pomiędzy fakturą a rachunkiem odnosi się więc do konieczności podania podstawy zwolnienia z VAT. 

Zestaw elementów, jakie należy zawrzeć na fakturze przy sprzedaży zwolnionej podmiotowo podstawie limitu sprzedaży (do 150 tys. zł rocznie) nie zawiera wymienione powyżej punkty poza ostatnim. Nie trzeba więc umieszczać na dokumencie podstawy zwolnienia z VAT.

Z kolei w przypadku usług pośrednictwa finansowego, ubezpieczeniowego, itp. na fakturze należy wpisać co najmniej:
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług,
  • datę wystawienia,
  • numer kolejny,
  • nazwę usługi,
  • kwotę, której dotyczy dokument.

INFAKT TO IDEALNY SPOSÓB NA WYSTAWIANIE FAKTUR


Jeżeli szukasz programu do faktur, koniecznie rozważ inFakt. W aplikacji generowanie faktur zostało uproszczone do niezbędnego minimum. Po założeniu darmowego konta wystarczy podać numer NIP swojej firmy, a pozostałe dane zostaną uzupełniane automatycznie. Podobnie jak dane klienta bowiem aplikacja automatycznie pobierze je z bazy GUS po uprzednim wpisaniu jego numeru NIP.

Z Programu do Fakturowania mogą w pełni korzystać także przedsiębiorcy zwolnieni z VAT, którzy z aktualnie wystawiają faktury „zw” (dawne rachunki). Jak więc w inFakcie wystawić odpowiedni dokument na sprzedaż zwolnioną z VAT? To bardzo prosty proces. 

Wystawiając fakturę „zw” (dawny rachunek) należy jedynie jako stawkę VAT zaznaczyć „zw”, a następnie z rozwijanej listy wybrać podstawę zwolnienia. Wśród podstawowych zalet Programu do Fakturowania należy wymienić:
  • łatwe wystawianie faktur dowolnego rodzaju – w tym faktur "zw" (dawnych rachunków),
  • zapis wystawionych dokumentów do plików PDF,
  • wyszukiwarka danych klientów według NIP,
  • kolorowe szablony faktur,
  • dostępność online,
  • oszczędność czasu,
  • szybkość działania,
  • intuicyjność interfejsu.
Program do Fakturowania to usługa maksymalnie uproszczona i automatyczna wykonująca szereg czynności za użytkownika. Co więcej fakturę można zapisać w systemie, wydrukować lub wygenerować plik PDF, a następnie wysłać do klienta e-mailem wprost z inFaktu.

Załóż darmowe konto na inFakt.pl, a do 3 faktur w miesiącu możesz wystawiać zupełnie bez opłat. Każdy użytkownik otrzymuje dostęp do innowacyjnej aplikacji online, a także wsparcie zespołu profesjonalnych księgowych, którzy na pytania odpowiadają maksymalnie w ciągu 15 minut.

Jeśli chcesz wystawiać dokumenty zgodnie ze zmianami w rachunkach wypełnij poniższy formularz i wypróbuj inFakt.


Data modyfikacji:2014-09-29

Od lat interesuje się tematyką przedsiębiorczości. W inFakcie nadzoruje tworzenie i publikację wszelkich artykułów dbając o ich poziom merytoryczny i zrozumiałość.


Zobacz jakie to proste

Wystaw fakturę w 4 kliknięciach

  • Kliknij w przycisk Nowa faktura.

  • Po wpisaniu NIP-u klienta
    dane uzupełnią się same.

  • Wpisz nazwę towaru lub usługi. Podaj wartość usługi
    i datę wystawienia. Określ rodzaj waluty.

  • Gotową fakturę możesz przesłać e-mailem lub wydrukować.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Fakturowanie inFakt jest przeznaczone dla wszystkich firm działających na terenie Polski. Z naszych usług najczęściej korzystają osoby pracujące w takich branżach jak: