Rachunek sprzedaży

Jeszcze do końca 2013 r. firmy zwolnione z VAT miały możliwość wystawić rachunek sprzedaży. W tym momencie jest to niemożliwe, jako że wszyscy przedsiębiorcy transakcje dokumentują przy użyciu faktur. Tym samym rachunki niejako odeszły do przeszłości. Prawo do ich wystawiania zachowało znacznie mniejsze grono podmiotów, w tym np. osoby zarabiające w oparciu o umowę zlecenie lub dzieło.

Kiedy firma zwolniona z VAT wystawia fakturę?

Aktualnie nie ma już mowy o sytuacji, w której jeden przedsiębiorca dokumentuje transakcję fakturą, a drugi rachunkiem. Wpływ na to ma fakt, że przepisy w tej kwestii zostały ujednolicone. Co za tym idzie od początku 2014 r. również firmy zwolnione z VAT mają obowiązek wystawiania faktur, a nie jak dotychczas rachunków. 

W przypadku nievatowców konieczność odpowiedniego udokumentowania transakcji istnieje tylko jeśli kupujący wyrazi konkretne żądanie. Nie ma znaczenia czy nabywcą jest:
  • inna firma,
  • osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej.
Jeżeli kontrahent zażąda faktury to przedsiębiorca musi ją wystawić, jeśli jednak nabywca nie chce potwierdzenia transakcji – nie trzeba go wydawać. Na wyrażenie żądania klient ma trzy miesiące. Ten termin liczony liczy się to od końca miesiąca dostawy. W przypadku, gdy klient wyrazi chęć otrzymania faktury po upływie trzech miesięcy przedsiębiorca w dalszym ciągu może to zrobić choć wcale nie musi.

Chcesz wystawiać w pełni zgodne z przepisami faktury „zw” (dawne rachunki)? Wypełnij poniższy formularz i dołącz do inFaktu. Z nami nie musisz się martwić zmianami w rachunkach.

Koniecznie dopisanie podstawy zwolnienia z VAT – przy sprzedaży zwolnionej przedmiotowo

W kontekście zmian, które weszły w życie od 1 stycznia 2014 r. istotny jest również zestaw obowiązkowych elementów na fakturach wystawianych na sprzedaż zwolnioną z VAT. Jak więc wygląda to w praktyce? Przy sprzedaży zwolnionej podmiotowo na podstawie kwoty limitu faktura powinna zawierać:
  • datę i numer wystawienia,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, a także miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi i kwotę należności ogółem.
Kiedy firma zwolniona jest przedmiotowo na podstawie rodzaju sprzedaży (za wyłączeniem pośrednictwa finansowego oraz usług ubezpieczeniowych) na fakturze trzeba umieścić:
  • wymienione powyżej elementy identyczne jak w przypadku zwolnienia podmiotowego,
  • dodatkowo - podstawę zwolnienia z VAT.
W przypadku usług pośrednictwa finansowego, ubezpieczeniowego, itp. faktura musi zawierać co najmniej:
  • datę i numer wystawienia,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług,
  • nazwę usługi,
  • kwotę do zapłaty.
Zestaw elementów faktury dla firm zwolnionych z VAT właściwie nie różni się od tego jaki figurował na wcześniej wystawianych rachunkach. Różnica dotyczy zwolnienia przedmiotowego – na podstawie rodzaju sprzedaży, gdzie na fakturze należy umieścić podstawę zwolnienia z VAT, np. odniesienie do konkretnego artykułu ustawy o VAT.

Jaki wystawić fakturę „zw” w inFakcie?

Przy wystawianiu faktur „zw” (dawnych rachunków) najlepiej skorzystać z usług inFaktu. Dedykowana aplikacja upraszcza całą procedurę automatyzując część procedur. Wystawianie faktur „zw” w Programie do Fakturowania przebiega bardzo sprawnie. Wystawiając fakturę „zw” należy jedynie jako stawkę VAT zaznaczyć „zw”, a następnie z rozwijanej listy wybrać podstawę zwolnienia – oczywiście o ile jest to konieczne.

Przykład faktury „zw” wygenerowanej w inFakt.pl

Nie trzeba nawet znać pełnych danych swojego klienta, który prowadzi firmę. Wystarczy podać NIP, a dane pobiorą się automatycznie z bazy GUS.

Klient, któremu użytkownik wystawił fakturę jest zapamiętywany na jego koncie. Wystawiając kolejny dokument wystarczy wybrać kontrahenta z listy. Program automatyzuje także procesy wystawiania dokumentów w kolejnych miesiącach. Wystarczy zdefiniować fakturę (rachunek) z danymi produktu/usługi, ceną oraz z/bez nazwy klienta,a w kolejnych okresach wystarczy zatwierdzać jej wystawianie.

Wystarczy tylko założyć darmowe konto na inFakt.pl. Użytkownicy, którzy zdecydują się na wybór Programu do Fakturowania, mogą przetestować jego działanie wystawiając do 3 faktur miesięcznie za darmo. Zaufało nam już prawie 300 tys. przedsiębiorców. Chcesz wystawiać dokumenty zgodnie ze zmianami w rachunkach? - wypełnij poniższy formularz i wypróbuj inFakt.


Data modyfikacji:2014-06-16

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Zobacz jakie to proste

Wystaw fakturę w 4 kliknięciach

  • Kliknij w przycisk Nowa faktura.

  • Po wpisaniu NIP-u klienta
    dane uzupełnią się same.

  • Wpisz nazwę towaru lub usługi. Podaj wartość usługi
    i datę wystawienia. Określ rodzaj waluty.

  • Gotową fakturę możesz przesłać e-mailem lub wydrukować.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Fakturowanie inFakt jest przeznaczone dla wszystkich firm działających na terenie Polski. Z naszych usług najczęściej korzystają osoby pracujące w takich branżach jak: