Jak wypisac rachunek uproszczony

To jak wypisać rachunek uproszczony w pewnym okresie było jednym za zagadnień, które interesowały firmy zwolnione z VAT. Jednak od 1 stycznia 2014 r. również one mają obowiązek wystawiania faktur. Rachunki już „nievatowców” nie dotyczą. 

Status przedsiębiorcy nie ma znaczenia

Do 31 grudnia 2013 r. zasady dotyczące dokumentowania transakcji przez przedsiębiorców nie były ujednolicone. Co za tym idzie VAT-owcy wystawiali faktury (koniecznie jeśli nabywcą była inna firma oraz na żądanie konsumenta), zaś zwolnieni z VAT rachunki (wyłącznie na żądanie kupującego).

Zmieniło się to z początkiem 2014 r. Od tego czasu każda firma posługuje się fakturami, niezależnie od posiadanego statusu. „Nievatowcy” w dalszym ciągu wystawiają poświadczenie transakcji, tylko gdy zażyczy go sobie nabywca. Ma on na to trzy miesiące licząc od końca miesiąca dostawy towaru lub wykonania usługi (ewentualnie zapłaty jeśli miała miejsce szybciej).



Trzeba pamiętać o właściwych informacjach na fakturze

W myśl powyższych zmian przedsiębiorca zwolniony z VAT nie szuka już sposobów na to jak wystawić rachunek uproszczony. Obowiązującym go dokumentem jest bowiem faktura. 

Ta jednak w niewielkim stopniu różni się elementami od wystawianych wcześniej rachunków. Powinna bowiem zawierać:

  • datę oraz numer,
  • dane obu stron transakcji wraz z adresami,
  • nazwę towaru albo usługi,
  • rodzaj towaru lub zakres wykonanej usługi, 
  • cenę jednostkową,
  • należną kwotę do zapłaty.

W przypadku sprzedaży zwolnionej przedmiotowo nie wolno zapomnieć o zamieszczeniu na fakturze podstawy zwolnienia z VAT.

Jak wypisać rachunek uproszczony? Wybierz inFakt i fakturuj zgodnie z przepisami

Wystarczy założyć bezpłatne konto w inFakcie, by wystawiać estetyczne i zgodne z przepisami faktury. Program do Fakturowania dostępny jest dla wszystkich przedsiębiorców. 

Każdy użytkownik do 3 faktur w miesiącu wystawia absolutnie za darmo. Program dostępny jest całą dobę przez siedem dni w tygodniu. Można z niej korzystać dzięki dedykowanym aplikacjom na iPhone'a, Androida oraz WindowsPhone.


Data modyfikacji:2015-08-27

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Zobacz jakie to proste

Wystaw fakturę w 4 kliknięciach

  • Kliknij w przycisk Nowa faktura.

  • Po wpisaniu NIP-u klienta
    dane uzupełnią się same.

  • Wpisz nazwę towaru lub usługi. Podaj wartość usługi
    i datę wystawienia. Określ rodzaj waluty.

  • Gotową fakturę możesz przesłać e-mailem lub wydrukować.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu


Dla kogo?

Fakturowanie inFakt jest przeznaczone dla wszystkich firm działających na terenie Polski. Z naszych usług najczęściej korzystają osoby pracujące w takich branżach jak: