CEIDG wniosek

Wpis do CEIDG to jeden z podstawowych obowiązków jakich trzeba dopilnować zakładając działalność gospodarczą. Należy jednak wiedzieć, że taki wniosek jest również wymagany w sytuacji, gdy w firmie zachodzą pewne zmiany. Jakie dokładnie?

O zgłoszeniu do CEIDG dowiedzą się również inne organy

W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) znajdują się wszystkie jednoosobowe firmy działające w Polsce. Obowiązku dokonania wpisu należy dokonać już na etapie zakładania działalności. Wynika to choćby z faktu, że złożenie formularza CEIDG-1 stanowi jednoczesne zgłoszenie do:
  • ZUS,
  • GUS,
  • naczelnika urzędu skarbowego.
Wniosek CEIDG-1 jest równocześnie podaniem o uzyskanie numerów REGON i NIP. Należy pamiętać, że w ostatnich latach rola REGON-u została zmarginalizowana. Jeszcze jakiś czas temu nie dało się bez niego właściwie działać. Dziś nie jest on już tak istotny. Osoby fizyczne nie podają REGONU-u ani we wniosku o rejestrację w ZUS-ie (ZUS ZUA lub ZZA), ani we wniosku o rejestrację do VAT (VAT-R), ani na fakturach.

Prowadzisz już firmę? Skorzystaj z 60 dni bezpłatnej obsługi księgowej inFaktu.

Wniosek do CEIDG można sporządzić elektronicznie

Wypełnienie wniosku nie powinno nastręczać przedsiębiorcy większych problemów. Co istotne można to również zrobić przez Internet. W tym przypadku konieczne jest jednak posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Odpowiedni formularz znajduje się na stronie www.firma.gov.pl. Dzięki niemu można złożyć wniosek po raz pierwszy, a także wprowadzić niezbędne aktualizacje już w toku prowadzenia działalności.

Zakończeniem całego procesu jest przesłanie prawidłowo wypełnionego formularza. Możliwe jest do na jeden z czterech sposobów:
  1. Wypełnienie wniosku online i podpisanie go cyfrowo.
  2. Przygotowanie wniosku w formie elektronicznej i następne jego podpisanie go w urzędzie miasta lub gminy.
  3. Pobranie oraz złożenie wniosku papierowego w urzędzie gminy, który przekształca go na wersję elektroniczną.
  4. Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranego urzędu.
Ułatwieniem dla przedsiębiorcy może być założenie wspomnianego profilu zaufanego. Można go bezpłatnie założyć na stronie ePUAP. Cała procedura wymaga tylko jednorazowej wizyty w urzędzie.

Jakie sytuacje wymagają aktualizacji CEIDG?

Co istotne informacji do CEIDG nie wprowadza się tylko w momencie zakładania działalności gospodarczej. Każdy przedsiębiorca ma obowiązek aktualizacji danych o firmie w terminie do 7 dni od momentu ich powstania. Uzupełnienia nie wymaga jednak cały formularz. Konieczne jest wpisanie danych dotyczących: numeru PESEL, NIP-u, REGON-u, imienia i nazwiska przedsiębiorcy, daty urodzenia, nazwy skróconej firmy oraz oświadczenia dot. składania fałszywych zeznań. Poza wymienionymi informacjami przedsiębiorca wypełnia tylko część, które uległa zmianie.

Wśród przykładowych sytuacji, które wymagają aktualizacji wpisu do CEIDG można wymienić:
  • zmianę siedziby firmy,
  • zawieszenie działalności,
  • zmianę nazwy firmy,
  • informację o małżeńskiej wspólności majątkowej,
  • zmiana okresów rozliczeniowych podatku dochodowego,
  • zmiana lub rozszerzenie charakteru działalności,
  • zmianę numeru rachunku bankowego,
  • zmianę biura rachunkowego,
  • przejście na księgi rachunkowe,
  • zmianę formy opodatkowania.
Zmiana informacji dotyczących firmy nie wymaga żadnych opłat. Należy pamiętać, by na wniosku podać również datę zaistnienia zmiany.

Zdecyduj się na inFakt – założymy firmę za Ciebie

Warto wiedzieć, że formularza CEIDG-1 nie trzeba składać osobiście. Można do tego upoważnić choćby biuro rachunkowe. Załatwienie wszelkich formalności związanych z pierwszym złożeniem wniosku zapewnia inFakt w ramach usługi Zakładanie Firmy. Nasi księgowi załatwią za Ciebie wszelkie formalności, w tym także złożą wypełniony wniosek CEIDG-1.

Wszystkim przedsiębiorcom, którzy już prowadzą własną działalność proponujemy usługi Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego. To niezwykle wygodna księgowość, w której masz pełen komfort prowadzenia biznesu. Nasi księgowi dbają o Twoje formalności, prowadzą dla Ciebie KPiR, składają deklaracje i powiadamiają o kwotach podatków. Jedyne na czym musisz się skupić to rozwój własnej firmy.

Skorzystaj z Księgowości w inFakcie, a przez 60 dni będziemy obsługiwali Cię za darmo. W tym czasie możesz w każdej chwili zrezygnować z usługi – bez żadnych konsekwencji.


Data modyfikacji: 2014-02-21
Paweł Piejko

Od lat interesuje się tematyką przedsiębiorczości. W inFakcie nadzoruje tworzenie i publikację wszelkich artykułów dbając o ich poziom merytoryczny i zrozumiałość.


Załóż firmę z kontem firmowym mBank

inFakt współpracuje z mBankiem. Zakładając firmę, możesz od razu otworzyć konto firmowe. To proste, wygodne i nic nie kosztuje. Największą zaletą jest możliwość uzyskania numeru rachunku firmowego jeszcze w trakcie zakładania firmy, który zgłoszony zostanie do urzędów. Oznacza to, że nie będziesz musiał zgłaszać konta firmowego po założeniu firmy.


Dla kogo?

Zakładanie firmy z inFakt jest przeznaczone dla osób, które zamierzają założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Nie zakładamy: spółek z o.o., spółek jawnych ani spółek cywilnych.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu