CEIDG

CEIDG to inaczej Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Jest to spis przedsiębiorców, którzy działają na terenie Polski i są osobami fizycznymi. Elektroniczna ewidencja umożliwia szybki dostęp do danych o przedsiębiorcach, w tym zmianę wpisu przez Internet.

Przed CEIDG funkcjonowała EDG


Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej została wprowadzona w połowie 2011 roku i zastąpiła starszą ewidencję bez dostępu elektronicznego – EDG. Wówczas nastąpiła także zmiana pod względem formularzy wypełnianych przez nowych przedsiębiorców i tych, którzy aktualizują wpis. Zamiast formularza EDG-1, do zarejestrowania działalności gospodarczej od 1 lipca 2011 roku osoba fizyczna uzupełnia CEIDG-1.

Nowy formularz jest oczywiście bezpłatny, można go uzupełnić i przesłać przez Internet – jednak to wymaga od przedsiębiorcy posiadania podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego. Poza drogą elektroniczną, formularz druk można również składać w tradycyjny sposób osobiście w urzędzie. Przesłanie go pocztą zaś wymaga podpisu potwierdzonego notarialnie.

Prowadzisz już firmę? Skorzystaj z 60 dni bezpłatnej obsługi księgowej inFaktu.

Co w CEIDG-1?


Wcześniej żeby zarejestrować nową działalność gospodarczą przedsiębiorca musiał się pofatygować aż do 4 miejsc: urzędu miasta, urzędu statystycznego, urzędu skarbowego i ZUS-u. Obecnie, sprawa wygląda nieco wygodniej. 

CEIDG-1 jest bowiem jednocześnie formularzem którym składa się wniosek o NIP i REGON, a także można nim zmienić formę opodatkowania i okres rozliczeń (miesięczny lub kwartalny). Ponadto, wraz z uruchomieniem CEIDG przedsiębiorcy przestali posługiwać się numerem wpisu do ewidencji.

Aktualny formularz nie różni się zbytnio od poprzednio obowiązującego wniosku EDG-1. Zamieszcza się w nim podstawowe informacje związane z firmą, m.in. takie jak:
  • dane wnioskodawcy,
  • adres zamieszkania (oraz zameldowania, jeśli jest inny),
  • firmę przedsiębiorcy (która w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy,
  • rodzaje wykonywanej działalności gospodarczej według symboli PKD,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • nazwę skróconą (nie jest ona obowiązkowa),
  • miejsca wykonywania działalności,
  • dane dotyczące podleganiem ubezpieczeniom w ZUS lub KRUS,
  • sposób opodatkowania podatkiem dochodowym,
  • informacje o rachunkach bankowych,
  • dane dotyczące udzielonych pełnomocnictw.

Upoważnij do złożenia CEIDG-1


Formularz CEIDG-1 niekoniecznie musi być złożony osobiście. Wystarczy upoważnić członka rodziny, sąsiada, współpracownika lub biuro rachunkowe, które złoży taki wniosek w imieniu przedsiębiorcy. Warto jednak pamiętać, że aktualizacja CEIDG jest istotna nie tylko dla nowych przedsiębiorców, ale i dla już działających. Każdą zmianę danych we wpisie należy zaktualizować (np. adres, numer konta, dane firmy księgowej, nazwę firmy, formę opodatkowania, itp.).

Aktualizując informację o firmie należy do tego użyć formularza CEIDG-1. Nie trzeba jednak uzupełniać go w całości. Standardowo konieczne jest wpisanie informacji odnoszących się do: numeru PESEL, NIP-u, REGON-u, imienia i nazwiska przedsiębiorcy, daty urodzenia, nazwy skróconej firmy oraz oświadczenia dot. składania fałszywych zeznań. Poza tym przedsiębiorca wypełnia tylko część, która uległa zmianie. Wszelkie zmiany należy wprowadzić w terminie do 7 dni od momentu ich powstania.

Załóż i prowadź firmę z inFaktem


Jeśli zabierasz się do założenia firmy skorzystaj z pomocy specjalistów. Planujesz przejść „na swoje”, a nie chcesz ugrzęznąć w przepisach? Zgłoś się do inFaktu – założymy dla Ciebie firmę. 

Zamiast samemu czytać ustawy i wypełniać formularze, zlecasz to naszym księgowym, którzy doskonale znają przepisy i dopełnią za Ciebie wszelkich formalności. Wyjaśniają Ci wszystko telefonicznie i e-mailowo, wypełniają formularze, a później składają je za Ciebie we właściwych urzędach.

Wraz z założeniem firmy zapewniamy najlepszą obsługę księgową w Ogólnopolskim Biurze Rachunkowym inFakt. Dzięki niej, masz pełen komfort i bezpieczeństwo – sprawami Twojej firmy zajmuje się dedykowana osoba (księgowa lub księgowy). Przejmujemy odpowiedzialność za Twoje rozliczenia: księgujemy koszty, składamy deklaracje podatkowe, sporządzamy dokumentację, reprezentujemy Cię przed urzędem skarbowym i ZUS-em. 

Dajemy Ci także stały dostęp do programu księgowego. Dzięki niemu możesz:
  • wystawiać faktury,
  • pobierać skany faktur kosztowych,
  • sprawdzać kwoty podatków i składek ZUS,
  • drukować KPiR i wszelkie ewidencje.
Decydując się na taki krok masz pełną świadomość stanu finansów – możesz je analizować 24h/dobę.

Nie kupuj kota w worku – przez 60 dni korzystaj z Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego za darmo! W tym czasie możesz w dowolnym momencie zrezygnować z usługi bez konsekwencji.


Data modyfikacji:2014-06-18

Współzałożyciel i dyrektor finansowy inFaktu, który wspólnie z Wiktorem Sarotą i zespołem zmienia rynek usług księgowych od 2008 roku. Ekspert w sprawach księgowych i podatkowych.


Załóż firmę z kontem firmowym mBank

inFakt współpracuje z mBankiem. Zakładając firmę, możesz od razu otworzyć konto firmowe. To proste, wygodne i nic nie kosztuje. Największą zaletą jest możliwość uzyskania numeru rachunku firmowego jeszcze w trakcie zakładania firmy, który zgłoszony zostanie do urzędów. Oznacza to, że nie będziesz musiał zgłaszać konta firmowego po założeniu firmy.


Dla kogo?

Zakładanie firmy z inFakt jest przeznaczone dla osób, które zamierzają założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Nie zakładamy: spółek z o.o., spółek jawnych ani spółek cywilnych.


Napisali o nas

Gazeta Wyborcza Forbes Puls Biznesu