Teraz z inFaktem możesz ubiegać się o zwrot VAT-u

Wprowadziliśmy nową funkcję dla samodzielnych księgowych korzystających z Self Service w inFakcie. Teraz w ramach inFaktu można także ubiegać się o zwrot VAT-u. Jak to zrobić?

Do tej pory inFakt pozwalał tylko przenieść nadwyżkę VAT-u na kolejny okres rozliczeniowy. Wówczas ta kwota jest odejmowana od VAT-u od sprzedaży w kolejnym okresie (miesiącu lub kwartale). Przedsiębiorca może jednak nie chcieć przenieść kwoty VAT-u na kolejny okres – może ubiegać się w urzędzie skarbowym o wypłatę nadwyżki.

Skąd bierze się nadwyżka?

Według ogólnej zasady, przedsiębiorca może pomniejszać VAT od sprzedaż (należny), o VAT od zakupów (naliczony). Oczywiście, zakupy dające takie prawo muszą być powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tak samo jak koszty firmowe.

Zdarza się jednak, że przedsiębiorca nie płaci VAT-u od sprzedaży, ponieważ m.in.:

  • nie generuje przychodów,
  • wystawia faktury ze stawką np (czyli „nie podlega”), np. za usługi wykonywane dla odbiorców zagranicznych.

W takich przypadkach każdy VAT od zakupów powoduje powstanie nadwyżki.

Jak ubiegać się o zwrot VAT-u za pomocą inFaktu?

Jeśli sytuacja na koncie Self Service odpowiada warunkom opisanym powyżej, to nadwyżka jest widoczna w zakładce Księgowość, w sekcji Podatek VAT, przy wybranym okresie.

Standardowo, kwota nadwyżki jest przenoszona na kolejny okres. Od teraz jednak tę opcję można zmienić, aby ubiegać się o zwrot nadwyżki. Dokonuje się tego w następujący sposób:

  • w sekcji Podatek VAT klikamy w wybrany okres, np. Październik 2012,
  • w kolumnie po prawej klikamy w opcję Zwrot podatku,
  • w oknie, które się otworzy wybieramy termin zwrotu.

Jeśli chodzi o termin zwrotu, przedsiębiorca może wybrać jedną z trzech opcji:

  • 60 dni, jeśli w danym okresie rozliczeniowym przedsiębiorca dokonywał jakichkolwiek transakcji opodatkowanych, także stawką 0% i np,
  • 180 dni, jeśli w danym okresie przedsiębiorca nie dokonywał żadnych transakcji opodatkowanych,
  • 25 dni (termin przyspieszony), jeśli przedsiębiorca zapłacił wszystkie faktury i podatki wynikające z dokumentów celnych za dany okres.

Kliknięcie w przycisk Zapisz wprowadzi odpowiednie modyfikacje do deklaracji VAT.

Skorzystanie z terminu przyspieszonego wymaga złożenia dodatkowego wniosku, który także można wygenerować w inFakcie oprócz deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K). Trzeba jednak pamiętać, aby na dokumencie uzupełnić nazwę naczelnika urzędu skarbowego, do którego wniosek jest kierowany oraz złożyć podpis.

Zapraszamy do korzystania z nowej funkcji. Jeśli macie jakiekolwiek pytania, zostawcie je w komentarzach – na pewno odpowiemy! 🙂

fot. mushanga (sxc.hu)