Prezent biznesowy – przychód czy element reklamowy? Jak go zakwalifikować?

Obdarowanie kontrahenta prezentem to dobry sposób na budowę pozytywnego wizerunku i podtrzymanie właściwych relacji. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z pewnych następstw podatkowych. Nie tylko dla wręczającego, ale również obdarowanego. Czy jednak przyjęcie podarunku zawsze wymaga rozliczenia?

Czy prezent od kontrahenta to przychód dla przedsiębiorcy?

Z wymianą prezentów można się oczywiście spotkać w kontekście świąt, ale nie tylko. Nikt nie zabrania przedsiębiorcy takiego postępowania również przez pozostałą część roku. Prezenty wręcza się w celach podtrzymywania dobrych relacji, a także promocji swoich usług, czy towarów. Dobry przykład to działalność blogerów, którzy otrzymują niekiedy prezenty np. od agencji PR-owych.

Niezależnie od celu prezentu należy jednak zwrócić uwagę na kwestie stricte podatkowe.

Z ich istnienia muszą sobie zdawać sobie obie strony wymiany, czyli tak samo osoba, która podarunek wręcza, jak i ta która przyjmuje. W myśl przepisów prezent otrzymany od kontrahenta jest bowiem traktowany jako tzw. nieodpłatne świadczenie. I często wymaga zapłaty podatku dochodowego z tytułu jego otrzymania. „Często” nie znaczy jednak zawsze.

Obdarowany przedsiębiorca nie musi rozliczać się z podarunku w sytuacji, kiedy jednocześnie spełnione są dwa warunki:

  1. wartość prezentu nie przekracza 200 zł,
  2. prezent jest wręczany w celach reklamowych i promocyjnych.

Jeśli prezent od kontrahenta spełnia powyższe założenia to przedsiębiorca nie ma obowiązku jego rozliczenia wśród przychodów. W przeciwnym wypadku jest to konieczne.

Opisane powyżej zasady zwolnienia z podatku dochodowego nie dotyczą sytuacji, w której pracodawca wręcza prezent swojemu pracownikowi. W każdym takim przypadku obdarowany musi rozliczyć przychód.

Problematyczny charakter reklamowy

Trzeba jednak wiedzieć, że to obdarowany przedsiębiorca samodzielnie musi ocenić czy otrzymany prezent spełnia te warunki, czy może jednak nie. O uzyskanie dokładniej informacji ile konkretnie dany podarunek kosztował może być trudno. W takiej sytuacji należy oszacować wartość posługując się cenami rynkowymi analogicznych przedmiotów (czy też usług).

Jak jednak należy definiować wspomniany charakter reklamowy? To może być problematyczne. Przede wszystkim jeśli np. podarowany długopis nie zawiera żadnych firmowych oznaczeń, jak również nie znajduje się w ofercie przedsiębiorcy, który zdecydował się na jego wręczenie. W takim przypadku choćby wartość prezentu nie przekraczała 200 zł to urzędnicy mogą zakwestionować brak rozliczenia w przychodach.

Jak rozliczyć otrzymany prezent?

W sytuacji gdy prezent od kontrahenta nie spełnia choćby jednego z dwóch wymienionych powyżej warunków obdarowany musi zakwalifikować go jako przychód.

uwaga
Przedsiębiorcy którzy zdecydowali się oddać firmowe rozliczenia w ręce biura rachunkowego muszą po prostu przekazać księgowym informację w wartości prezentu.

Z kolei pozostałe osoby muszą sporządzić dowód wewnętrzny. Na takim dokumencie należy wpisać m.in. wartość podarunku, jego opis, czy datę otrzymania. Co ważne – nie trzeba doliczać VAT-u od całej wartości.

Warto wiedzieć, że rozliczenie przychodu z prezentu przez osobę, która nie prowadzi działalności wygląda inaczej. Strona wręczająca prezent przekazuje obdarowanemu formularz PIT-8C, na którym widnieje wartość świadczenia (należy ją ująć w zeznaniu rocznym).

Nie wiesz jak rozliczyć otrzymany prezent? Zapytaj księgowych inFaktu

  • Dzwoń lub pisz do księgowych – kiedy tylko potrzebujesz
  • Otrzymuj regularnie przydatny newsletter
  • Testuj fakturowanie i księgowość online

Załóż konto!